↑ Tilbage til Fiskevande

Haraldsted Sø

Haraldsted sø bugter sig over ca. 5 km (areal ca. 200 ha) gennem smalle passager. Søen kendetegnes ved at have stejle skrænter meget tæt på bredden, og især skrænterne i søens vestlige halvdel byder på godt fiskeri forår og efterår. Søen omkranses af landbrug og skov, samt lettere bebyggelse.

Søens gennemsnitdybde er ca. 5 meter, største dybde er ca. 11 meter. I de vestligste og østligste partier er der større, fladvandede områder (ca. 1 m dybe) med tilstødende eng.

Inspektør og opsynsmand: Nikolai Holving Tlf. 42 67 35 65

Fiskeriet

I maj/juni byder skrænterne ved de lavvandede områder i søens vestlige ende på et spændende geddefiskeri. Sensommer og efterår kan søens midterste tredjedel mellem Haraldsted og Vrangeskov være et interessant bekendtskab.

Søens rovfiskebestand består hovedsageligt af gedde, aborre og ål, men man kan til tider ligeledes støde sandart og ørred.

Historisk kan Haraldsted Sø og ikke mindst LF-medlem Ulf Hansen bryste sig af den danske rekord for lystfiskerfanget sandart fra 1978, en fisk på hele 11 kg, taget på wobler.

Ålefiskeri er kun tilladt efter erhvervelse af personligt åletegn hos Ringsted Sportsfiskerforening. Oplysning herom fås hos LF’s sekretariat.

Færdsel på søen

LF har aftalt en forsøgsordning, med søen ejer, om brug af elmotor på bådene. Maksimal sejl-hastighed er 3 knob. Motorsejlads i øvrigt er ikke tilladt.

LF_HaraldstedSoe1