Åleudsætningen 2015

I lørdags blev der udsat ål i Lystfiskeriforeningens vande. De små ål, som bliver leveret af Jupiter Ål fra Stege, kommer oprindeligt som små ”ålelarver” på 0,3 gram fra England. I Stege vokser de sig så ”store” til 3-4 gram i det 25 grader varme vand i bassinerne på den gamle sukkerfabrik, inden de blive udsat i vores søer.

Der blev i alt udsat 35.000 stk. De blev fordelt med 3.000 stk. i Gentofte sø, 3.000 stk. i Lyngby sø, 7.000 stk. i Bagsværd sø, 7.000 stk. i Søndersø og endelig 15.000 stk. i Gyrstinge sø.

I Gyrstinge blev ålene udsat af vores venner fra Ringsted Sportsfiskerforening, mens det i de øvrige vande, var de altid trofaste LF medlemmer som havde trukket i arbejdstøjet.

Jeg havde selv fornøjelsen af at udsætte de 3.000 stk. i Gentofte sø i samarbejde med formanden. De små ål skal fordeles i små portioner langs sivkanten, så de kan være i nogenlunde sikkerhed for deres naturlige fjender i den første kritiske tid. Så vi fik en dejlig ro tur langs øen, mens jeg fint fordelte de kære små og formanden stred ved årene i den til tider drilske vind. En ganske fin arbejdsfordeling efter min mening.

Tak til alle som deltog i udsætningen denne dag. En indsats som helt sikkert kommer vores medlemmer til gode i de kommende år.

Steen Lyngsø

Ålene udleveres, og så er det bare med at komme afsted til de forskellige søer.

Der er liv i kasserne. Det gælder for alle ål om at sno sig.
Der var liv i kasserne. Det gælder for alle ål om at sno sig.

Formanden tog ikke hele tiden det hårde slid ved årerne. Han fik også sat ål ud.