Erhvervsfiskeriet på Arresø stopper

Med virkning fra 1. januar 2020 stopper erhvervsfiskeriet på Arresø, skriver SN.dk. Det er primært ålens tilbagegang, der anføres som den direkte årsag til stoppet, men der bliver er jo også fanget andre fisk i søen.

Hvordan stoppet vil påvirke lystfiskeriet i søen, vides af gode grunde ikke, men hvis vi ser på effekten af erhvervsfiskeriets stop i Esrum Sø, hvor det påvirkede aborrefiskeriet meget positivt, så kan vi håbe, at det samme sker for sandartfiskeriet på søen. Erhvervsfiskeren har indenfor det seneste år fanget flere kæmpe sandarter. Fisk der fremover gerne skulle havne på en LF-krog.

Vi har som bekendt 2 både på søen. Desværre er den ene (nr. 59) p.t. ude af drift på grund af en glasfiberskade i bunden, som kræver reparation. Det er derfor usikkert, hvornår den igen kommer i drift. Som alt andet i LF er den slags baseret på frivilligt arbejde, men vi håber at det sker indenfor en overskuelig fremtid.

Ramløse Lystbådehavn hvor LF´s både ligger. Foto: Kaj Nielsen