Gav folkemødet rent vand til Arresø?

Det flotte efterårsvejr havde lokket omkring 250 lokale til folkemødet for en debat om en renere Arresø. Kom der så en løsning på forureningsproblemet? Nej! – For alle nævnte løsninger koster kassen langt over, hvad kommunerne formår.

Problemet er, at den fortsatte udledning af fosfor fra spildevand (50%) og landbrug (50%), overstiger det søen kan håndtere. Kun en reduktion af udledningerne, måske kombineret med oprensning/neutralisering af gammelt fosfor på søens bund, kan hjælpe søen tilbage i balance. Selv om dette lykkes, så bliver det nok som Per Køster, formand for National Park Kongernes Nordsjælland, konkluderede; ”Arresø bliver aldrig klar, men den kan blive klarere, hvis vi kan løse problemet med tilførsel”.

Skulle der sidde en lystfisker der frygtede for sandartfiskeriets fremtid på Arresø, så kan der kun manes til ro. Til gengæld må geddefiskerene indstille sig på fortsat at søge lykken i andre vande.

Fra LF deltog Per Mikkelsen i mødet sammen med repræsentanter fra Hillerød Lystfiskerforening og Helsinge og Omegns Sportsfiskerforening. LF indgår, sammen med andre lystfiskeforeninger, i gruppen for et bæredygtigt lystfiskeri på Arresø. Formålet med gruppen er blandt andet at fremme vilkårene for lystfiskeriet på søen, hvilket sker gennem dialog med den lokale Naturstyrelse.

I denne Tipi var der en livlig debat i det fine efterårsvejr. Som det fremgår var der stor interesse for mødet.