Husk det nu, hvis du ikke vil ende i problemer!

Nogle gange tror man ikke sine egne ører, men historien skulle være god nok.

En lystfisker, der ikke er medlem af LF, men af en anden klub med adgang til en båd til Øresund, var i går en tur på det blanke solbeskinnede sund.

Øen Hven ligger ude i Øresund som en lokkende perle, hvorfor vedkommende sejlede over omkring Hven, der som bekendt er et fint sted at fiske torsk.. Her fangede vedkommende en torsk på 3 kg samt to mindre torsk som var fejlkrogede.  Dem beholdt han, da han ikke mente de kunne overleve ved genudsætning.

Pludselig dukker den svenske fiskerikontrol op. De ser de 3 torsk som vedkommende har i båden, og så er man automatisk i problemer. Torsken i Øresund er nemlig total fredet frem til 31. marts. Og er der noget den svenske fiskerikontrol er kendt for, er det manglen på humor og dårlige undskyldninger. Blokken kom frem, og “billetten” lød på 20.000 svenske kroner. Hverken slesk tale eller bortforklaringer hjalp.

Så husk det nu! Der er absolut ingen grund til at fiske torsk i fredningsperioden, og der har overalt været skrevet om totalfredningen. Skulle man være så uheldig at en torsk bider på, hvis man fisker efter andre arter, så er det bare ud med det samme, uanset om den kan overleve. Det kan godt være, det er spild, men loven skal overholdes. Mågerne vil sandsynligvis klare resten.

Fisker man bevidst efter denne art frem til 31. marts, kan man roligt sige, at der er en torsk i begge ender af fiskestangen.