I disse OL og agurketider

Er nyhedsmasteren nødsaget til at finde på noget at skrive om. Og hvad er mere ligetil end at skrive om vandet i Seinen, der på de seneste har fået så megen omtale i forbindelse med OL Men hvordan hænger det sammen med LF, selvom det har noget med vandkvalitet at gøre?

Vi skal ganske vist 124 år tilbage i tiden, til de Olympiske Lege som også i 1900 foregik i Paris. Her deltog en ung mand, Peder Lykkeberg, i disciplinen ”Undervandssvømning”. Det er den eneste gang disciplinen har været på OL-programmet. Peder Lykkeberg var 22 år og på det tidspunkt en af de bedste i verden. Konkurrencen foregik i Seinen, der åbenbart allerede dengang var et noget uklart vandløb. Antallet af bakterier talte ingen om. Man kendte til bakterier, men Seinen har næppe været mere ren end den er i dag, da de sanitære forhold i Paris med stor sandsynlighed ikke var på toppen.

Peder Lykkeberg mistede orienteringen i Seinens uklare vand og svømmede ”kun” 28 meter, men tilbagelagde 90 meter, da han svømmede i ring. Det rakte til en bronzemedalje. Nr. 1 og 2 tilbagelagde omkring 60 meter, men i den rigtige retning.

Peder Lykkeberg var også en ivrig lystfisker, og sammen med sin gode ven Rudolf Rasmussen, den senere mangeårige overinspektør, havde de en båd på Furesøen. De var ikke medlemmer af LF, men fiskede meget på søen. Også en dag i juli måned 1902. Her skete der en ulykke. Vejret skiftede pludseligt, og det begyndte at blæse voldsomt. Et LF-medlem, John Hornemann, var med sin søn og dennes kammerat på søen. Båden med Hornemann kæntrede. Alle tre røg i vandet. Hornemann og hans søn blev fanget under båden, mens kammeraten reddede sig op på kølen af båden. Hele scenariet blev overværet af Lykkeberg og Rasmussen. Lykkeberg sprang i vandet, Fik først en op, så en anden og til sidst måtte han dykke ned under den kæntrede båd og frigøre John Hornemann. Han var ikke ved bevidsthed, da Rudolf Rasmussen fik ham hevet indenbords, men kom hurtigt til sig selv.

Avisannonce for et svømmestævne 2. august 1902. Det kunne måske lokke ekstra mange til, når Lykkeberg deltog, kun en uges tid efter redningsdåden på Furesøen.

Det var en hændelse der gav plads i avisspalterne og 14 dage efter, blev der afholdt en fest på Jægerhuset til ære for Peder Lykkeberg. Efterfølgende blev både Lykkeberg og, Rudolf Rasmussen optaget i LF. Faktisk havde de allerede som drenge fisket ved Furesøen. Begge boede de på Nørrebro og turen til Frederiksdal blev tilbagelagt til fods. Peder Lykkeberg beskrev senere, hvordan de med store øjne beundrede fangsterne, som lystfiskerne kom ind til Frederiksdal med og lagde på kældergulvet i Møllehusets kælder.

Begge blev også livslange medlemmer af LF. Rudolf Rasmussen døde i 1943 og Peder Lykkeberg i 1944. Hvis nogle forbinder navnet Lykkeberg med sild, så er de på rette spor. Peder Lykkeberg stod nemlig for etableringen af firmaet ”Lykkeberg Sild”. Det som i dag hedder Tenax Sild”.

Sådan kan man sige, er det er en vis forbindelse mellem vandet I Seinen og LF. Forudsætter naturligvis en god fantasi.

Peder Lykkeberg ved Furesøkonkurrencen 1920. Det er manden med den lyse hat. Som det fremgår, kunne han håndtere andre fisk end sild. Om han så fisk i Seinen ved Ol i 1900 melder historien ikke noget om.