Pfas forurening i vores søer

Det kan næppe komme som en overraskelse, at mange af vores søer er forurenet med Pfas stoffer i rigelige mængder. Det seneste års tid er der i pressen kommet flere og flere beretninger om søer og vandløb, hvor der er fundet indhold at Pfas stoffer i både vand og fisk. Også grundvandet er forureneret med Pfas stoffer. Hver 5. vandboring indeholder Pfas stoffer over grænseværdierne.

Selvom det er lang tid siden, der blev fundet Pfas stoffer i både vand og fisk, er det første gang at Fødevarestyrelsen advarer direkte mod at spise fisk fra 8 navngivne fiskevande, men det er kun begyndelsen. Fødevarestyrelsen får snart travlt med at finde andre vande, hvor der også er problemer, men man undres. 4 kommuner langs Mølleåen undersøgte i løbet af 2022 for Pfas, men først nu kan man kalde det et nationalt problem.

Pfas stoffer er en betegnelse for flere stoffer som findes i vores miljø. Blandt andet er stofferne fedt, snavs- og vandafvisende. De anvendes i både tøj, emballage og plejeprodukter.

Op til nytåret og selve nytårsdag var medierne særledes aktive omkring problemet. Dog var en del af indlæggene med reference til andre.

Lystfiskeriforeningen blev også kontaktet om en udtalelse. Tue Askaa tog udfordringen op og stillede op til interview med TV2Lorry ved Stationen i Frederiksdal. Indtil videre er indslaget dog kun tilgængeligt på betalingsdelen af kanalen, så det kræver man er tilmeldt.

TV2Lorry i samtale med Tue Askaa. Desværre er indslaget kun tilgængeligt på TV2Lorry Play, der er en betalingskanal. Foto: Søren Græsborg.

Du kan se forskellige indlæg fra medierne herunder:

Danmarks Radio      TV2Lorry   TV2     BT